Çocuklarda Şeker Hastalığı Belirtileri Nelerdir?

Klasik olarak bilinen, çocukların çok fazla hastalanmadığı, ama yetişkin ve özellikle yaşlıların daha fazla hastalanmaya meyilli olduğudur. Gerçeklere baktığımızda bu doğru değildir. Maalesef çocuklarda da şeker hastalığı görülebiliyor. Çocuklarda şeker hastalığı, bazen yetişkinlerde görüldüğünden daha zor olabiliyor. Özellikle çocuk bedeni daha yeni gelişen ve bazı özelliklere henüz sahip olmadığı için, şeker hastalığı geçiren çocukların hayatı çok daha zor olabiliyor. Burada kısaca bahsedeceğimiz konu ise şeker hastalığı olan çocuklarda nasıl belirtilerin olduğu. Şeker hastalığı veya tıp dünyasında bilinen diyabet hastalığında, vücudunuzdaki şeker oranını ölçmek için çok basit makineler kullanılmaktadır.

Kaşıntılar ve Geçmek Bilmeyen Yaralar

Şeker hastalığının o kadar ilginç belirtileri olabiliyor ki, bazen şeker hastası olduğunuzun bile farkına varmazsınız. Örneğin bunlardan bir tanesi kaşıntılar. En kötü örneği ile birkaç gün banyoya girmezseniz çok kötü kaşınmaya başlarsınız. Ya da bir şeye alerjiniz varsa, bir süre geçtikten sonra biranda, hiçbir şey yokken kaşınmaya başlarsınız. Şeker hastalığının belirtilerinden bir tanesi bu dur. Çok basit bir şekilde geçmek bilmeyen kaşıntı. Bununla birlikte bir diğeri ise ne kadar pansuman yapsanız da merhem sürseniz de zor geçen yaralar. Maalesef diyabet hastalarında, yara izleri kolay geçmiyor. Bu sebeple normal birine göre, vücudunda çok fazla yara olabilmektedir.

Ağız Kuruluğu ve Suya Doymama Hissi

Diyabet hastalığı her ne kadar kontrol altına alınabilen bir hastalık olsa bile, çok zor ve çocuğun hayatını zorlaştıran bir hastalıktır. Şeker hastalarında özellikle ağız kuruluğu hissi çok fazla duyulmaktadır. Ağız kuruluğu ve susama çok fazla hissedilir ve bu sebeple şeker hastası olan çocuk suya doymaz. Çok fazla su içer ve çok fazla idrar yapma ihtiyacı duyar. Çok su tüketmek her birey için sağlık bakımından önemlidir, fakat maalesef bazen şeker hastalığı gibi farklı hastalıkların da belirtisi olabilmektedir. Çok su içme hissi duymak normal gelirse, eğer çok fazla ağız kuruluğu varsa ve bu su içmeye ve dudak ya da ağız merhemlerine rağmen geçmiyorsa, çocuğunuzu bir doktora göstermeniz gerekecektir.

İştah Artışı ve Ani Kilo Kaybı

Dikkat edilmesi gereken ve önemli başka bir belirti ise iştah artışı ve aynı zamanda o kadar yemek yemesine rağmen, ani kilo kaybıdır. İştah artışı, kız çocuklarında ve erkek çocuklarında farklı durumların belirtisi olabilir. Bazen hiçbir şekilde diyabet belirtisi olarak düşünmeyebeilirsiniz, fakat şeker hastalığı da düşüneceğiniz konuların arasında bulunması gerekir. Bazı çocuklar normalde de çok yer. Bu tamamen iştahının iyi olduğundandır, fakat bazı çocuklardaysa öyle bir iştah artışı olur ki, onları durduramazsınız da. Bir süre sonra da o kadar yemesine rağmen ani kilo kayıpları ile karşılaşır. Bu durumda mutlaka çocuğunuzu bir doktora göstermeniz gerekir, çünkü diyabetik bir hastalığın başlangıcı olabilmektedir.

Çok Hızlı Bir Şekilde Yorulabilirsiniz veya Kendinizi Halsiz Hissedebilirsiniz

Şeker hastalığının bazı belirtileri o kadar çok farklı hastalıklar ile benziyor ki, anında diyabet hastası olduğunuzu anlamayabilirsiniz. Diyabet hastalığının başlangıcında kendinizi yavaş yavaş, hiçbir şey yapmamanıza rağmen halsiz hissetmeye başlayabilirsiniz. İçinizden hiçbir şey yapmak gelmez. Yürürken veya herhangi bir iş yaparken çok kısa bir sürede yorgun düşebilirsiniz. Çoğu zamanda hava ya da mevsim değişikliği olarak düşünebilen ebeveynler de olabiliyor veya okulda çok yorulmuştur diye düşünebiliyor. Maalesef kısa bir sürede hızlı yorulmak ve halsiz düşmek, diyabet hastalığının belirtisi olabiliyor.

Psikolojik ve Depresif Sorunlar Da Çıkabilir

Aslında birçok hastalık psikolojiktir, bu yüzden birçok doktorun, hastaya veya hasta için, “moralini yüksek” tutmak önemli dediğini duyabilirsiniz. Sizin ne kadar moraliniz yüksek olursa, bir hastalıktan kurtulmanız ve sağlıklı yaşama kavuşmamız o kadar daha kolay olacaktır. Şeker hastalarında da psikolojik ve depresif sorunlar görebilirsiniz. Şeker hastası olan bireylerde ani psikolojik değişimler görebilirsiniz. Çok hızlı yorulup aniden depresyona girebilirler. Bu tür durumlarda hastanın üstüne gitmeden, dikkatli bir şekilde onu doktora götürmeniz çok önemlidir. Bazen psikolojik sorunları olanlar veya despresyona girmiş kişiler, sorunların olduğunu veya depresyona girdiklerini kabul etmez. Bu sebeple diyabetik hastalıklar için tanının konulması için, çocuğunuzu mutlaka doktora götürmeniz gerekiyor.

Şeker Hastalıklarının Başlıca Belirtisi Sinirlilik ve Asabiyet

Sinirlilik ve asabiyet psikoloji ve depresyona dayalı belirtilerdir, fakat diyabet hastası veya diyabetin başlangıcında olan bazı hastalarda bu tür belirtiler görebilirsiniz. Bazen başta anlamayacağınız için, çocuğun neden farklı davrandığını veya üzgün olduğunu anlamayabilirsiniz. Çocuğunuz biranda durduk yere her şeye üzülmeye başlayabilir. Bu da maalesef şeker hastalığının belirtisi olabilir. Bu yüzden çocuğunuz hangi belirtiyi gösterirse göstersin, birkaç gün çocuğunuzu gözlemledikten sonra mutlaka doktora götürüp muayene ettirmeniz çok önemli olacaktır. Diyabet hastalığı yaşa ve tanının ne kadar erken konulup konulmadığına göre, hastanın ne kadar sürede hastalıktan kurtulup kurtulmayacağı belli olmaktadır.

Şeker Hastalığında İleri Seviye

Maalesef bazı çocuklarda veya bireylerde, şeker hastalığı ömür boyu beraber yaşamaları gerektiği bir hastalık haline geliyor. Bu durum kişinin bedensel gücü ve bağışıklığına bağlı olmaktadır. Şeker hastalığının ilerlemesi halinde bilinç kaybı ve bulanıklığına kadar birçok sorunlarla karşılaşılabilmektedir. Bağışıklık seviyesine göre mide bulantısı ve kusma çok fazla görülmektedir. Bu demek değildir ki diyabet hastası olan bir çocuğun başka hastalığı olamaz. Eğer çocuğun hem şeker hastalığı hem de örneğin astımı varsa, bu gerçekten büyük bir sorundur, çünkü ilermemiş diyabet hastalarında nefes darlığı da yaşanabilmektedir. Çocuk yaşlarda beslenmeye ve dinlenmeye, aynı zamanda bağışıklık sisteminin korunması çok önemlidir.

Çocuklarda Neden Şeker Hastalığı Çıkar?

Önemli olan sorulardan bir tanesi ve maalesef hala net bir bilgiye sahip olmadığımız konu, çocuklarda neden şeker hastalığının çıktığıdır. Bunun en büyük etkisi aile genetiği ile alakalı olmasıdır. Ailede ve özellikle baba tarafında şeker hastalığı olan varsa, çocuğun şeker hastası olma olasılığı oldukça yüksektir, fakat bunun için aynı zamanda ailenin sağlık geçmişini araştırmak ta çok önemlidir. Bunun yanı sıra en büyük sebeplerden bir diğeri ise çocuklardaki beslenmedir. Bazı çocuklar maalesef çok fazla yağlı veya şekerli – fabrika çıkışlı gıdaları tükettiğinden diyabet hastası olabilmektedir. Bazı çocuklarda ise doğuştan gelen hormon salgılarında sıkıntılar olduğundan, bu da şeker hastalığına yol açabiliyor. Şeker hastalığının birçok farklı nedeni olabilmektedir. Bunlardan en önemli ya genetiktir ya da beslenme hatasıdır. Bunu anlayabilmek için de çocuğunuzu doğru zamanlarda şeker hastalığı için kontrole götürmeniz gerekir.

Kaynakça: