Obezite Kronik Bir Hastalık Mıdır?

Obeziteyle ilgili artan sorunlar beraberinde artan soruları da getiriyor. Obezite dünyada yayıldıkça, insanlar artık obeziteye değil de neyin buna neden olduğu veya obezitenin nelere yol açtığını da merak eder oldu. Bildiğiniz gibi çeşitli rahatsızlıklar kilo almanıza veya daha ileri süreçlerde obez olmanıza neden olabilir. Aynı zamanda obezite de hipertansiyon, metabolik sendromlar, kalp ve damar rahatsızlıkları gibi hastalıklara yol açabilmekte. Yine de genel bilgilerimizin aksine hala bilmediğimiz gerçekler de var. Son dönemlerde en çok sorulan sorulardan birisi de “Obezite Kronik Bir Hastalık Mıdır?” sorusu oldu. Biz de bu soruyu cevapsız bırakmamak için Sayın Doç. Dr. Hasan ERDEM’e danışmaya karar verdik. Söylediklerini iyice dinleyip yazıya döktüğümüzde de bu sorunuza gerekli cevapları verdiğimizi düşündük. Bakalım Hasan Bey bu konuda neler söylemiş.

Kronik Hastalık Nedir?

Öncelikle “Kronik Hastalık Nedir?” sorusuna cevap vermek bize konuyu daha iyi anlayabilmemiz için yardımcı olacaktır. Kronik hastalığın tanımını bedenin herhangi bir yerinde var olan, uzun vadeli, bazı durumlarda da ömür boyu devam eden ve tedavisi zor veya imkânsız olarak görülebilecek hastalık olarak özetleyebiliriz. Kronik hastalıklarda, hastalığın belirtilerinin ortaya çıkması zaman alabilir. Çok farklı nedenlerde ortaya çıkabilir ve genelde kesin tedavileri ne yazık ki yoktur. Bu tarz hastalıklar kişiyi gündelik hayatlarında dara sokabilir. Uzun süreçli tedavilere ihtiyaç duyulur ve sonuçları hemen görülmez. Hastalığın sonucunda oluşacak şeyleri tahmin etmek zordur ve neyle karşılaşılacağı kesin değildir. Bir anda belirtiler ilerleyip, hastalık sancılı bir sürece girebilir. Aynı şekilde aniden bu bulgular ortadan kaybolup hastalığın seyri iyi yönde değişebilir. Birden fazla faktör söz konusu olan bu hastalıklar ne yazık ki kişinin hayatını büyük seviyede baltalayabilir. Onu normal bir insan olmaktan alıkoyar. Söylediğimiz gibi, tespit etmesi ve net bulgulara ulaşılması zor olduğundan tedavi ve hastalığın tanımı gecikebilir. Çok uzun bir süreçte yavaşça ilerleyen bir kronik hastalığın karşısında, tıp zaman zaman yetersiz kalabilmektedir. Kronik hastalık vücudun hangi bölgesinde nüksediyorsa, söz konusu bölgede çeşitli hasar ve sorunlar meydana gelebilir. Bu gibi durumlarda yeni belirtiler ve bulgular ortaya çıkabilir. Hastalıktaki bu uzun süreç, kişide psikolojik sorunlara, düzenli ağrı ve halsizliğe yol açabilir. Böyle durumlarda kişiler genelde bu duruma alışır ve daha kötü seviyelere gelebilirler. Bunu önlemek için kişinin iradesi önemli bir role sahiptir. Hasta artık gündelik işlerini yerine getiremez hale gelebilir. Sadece gündelik değil, genel olarak iş yapamaz hale gelme durumlarıyla da karşılaşılabilir. Buna bağlı olarak, kronik hastalıklar iş gücü kaybına neden oldukları şikayetleriyle de karşımıza çıkma potansiyeline sahiptir. Kronik hastalığın bulunduğu doku ve çevresindeki bağışıklık sistemi olumsuz etkilendiği için, organın fonksiyonlarında düşüş meydana gelebilir. Bu da tümoral yapı oluşumuna neden olabilir. Moral bozukluğu, sinir krizleri, korku, endişe, kaygı bozukluğu gibi birçok psikolojik sorun da kronik hastalıkların beraberinde getirdiği rahatsızlıklardandır

Obezite Nedir?

Şimdi de gelin birazcık obeziteye bakalım. Önlenebilir ve fark edilebilir bir hastalık olmasına karşın her gün hasta sayısını arttırmayı başaran obezite, dünyadaki en gözle görülebilir hastalıklardandır. Obezite, vücudun olması gerekenden fazla yağ kütlesi barındırması ve sonucunda da sağlık sorunlarına yol açması olarak özetlenebilir. Ülkemiz Türkiye’yi baz alırsak da obezite, en çok 55- 64 yaş grubu içerisinde karşımıza çıkıyor. VKİ (Vücut Kitle İndeksi) 30kg/m2 değerinin üzerinde çıkması sonucunda obez, 40kg/m2 değerinin üzerinde çıkması sonucunda da morbid obez tanısı konur. Bu sonuçlar bize kişinin vücudunda gereğinden fazla yağ kütlesi olduğunu haber verir. VKİ alternatifi olarak bel çevresi ve bel ile kalça arasındaki oran da bize az da olsa bir fikir verebilir. Bel çevresi ölçümlerinde erkekler 102 cm, kadınlar ise 88 cm üzerinde olduğu taktirde gereğinden geniş bel çevresine sahip olarak tanımlanırlar. Aynı şekilde bel çevresi kalçaya bölündüğünde elde ettiğimiz sonuç ile ilgili sınır olan sayılar erkekler için 0.95, kadınlar içinse 0,88 olarak kabul görülür. Verilen değerler üzerindeki kişiler kalp ve damar hastalıkları veya şeker hastalıkları açısından riskli olarak tanımlanır.

Obezite Kronik Bir Hastalık

Çeşitli ölümcül hastalıklara zemin hazırlaması açısından obezite, tedavi edilmesi gereken bir kronik hastalık olarak ele alınmaktadır. Obezite yol açtığı ölümcül hastalıkların yansıra, halihazırdaki hastalıkların da ilerlemesine zemin hazırlar.

Obezite ile bağlantılı ortaya çıkan ve ilerleyen hastalıklar sırasıyla şu şekildedir:

• Metabolik sendromlar
  • Tip 2 diyabet (Şeker)
  • Kalp yetmezliği ve damar tıkanması gibi hastalıklar
  • Koroner damar hastalıkları
  • Uyku apnesi sendromu
  • Gastroözefagial reflü
  • Cilt ile ilgili hastalıklar
  • Bağışıklık sisteminde bozukluk ve zayıflama
  • Psikolojik rahatsızlıklar
  • Kanser riskinde artış
  • Eklemlerde kireçlenmeler (Artritl)